Pengalaman Buruk Online Shopping

Sebagai pengguna kita dihadiahkan sale bulanan bersempena bulan Mei yang baru saja berkunjung. Sebagai seorang yang kedekut (dan pelajar yang perlu mengikat perut untuk berjimat), saya hanya beli barang keperluan pada waktu sale saja. Bila tengok harga barang turun dan ditambah lagi dengan baucar diskaun 95%, semestinya saya jadi rambang mata. 

Tapi rupa-rupanya semua itu scam saja. Harga barang turun sebab penjual jual barang rosak. 

Baru-baru ini pada 5.5 saya ada beli jam tangan di Shopee (tak perlulah disclose kedai apa tu). Bila baca review produk, kebanyakan pembeli berpuas hati dengan produk dan perkhidmatan kedai. Tapi bila parcel saya sampai semalam, saya begitu kecewa bila tengok jam tangan tu tak berfungsi. Saya rasa bateri mati atau tiada bateri, tak pasti. 

Bila saya contact penjual, saya tak dapat respon sampai sekarang. Kalau tengok last seen, penjual aktif beberapa minit selepas saya hantar mesej. Bukannya saya nak marah, tapi sekurang-kurangnya minta maaf atas kecuaian. 

Untuk penjual, saya rasa lepas ni perlu lebih berhati-hati. Saya faham mungkin ada banyak order, jadi sesetengah order terlepas pandang semasa quality check. Bila terpilih sebagai pembeli yang bernasib malang, rasa sedih jugaklah. Lebih-lebih lagi bila saya nak gunakan sesuatu barang dengan segera. 

Masalahnya, ini bukan kali pertama saya beli barang semasa sale dan menerima barang defect. Sebelum ni saya ada beli beg tangan (kedai murah-murah je) dan saya dapat beg dengan label jenama yang terbalik. Maka terpaksalah saya return dan beli semula. 

Untung saja shipping untuk return tak perlu bayar, kalau kena bayar sakit jugaklah sebab bukan salah kita pun dapat barang rosak. Lepas return, kena beli semula barang dengan harga asal sebelum diskaun. Sekali lagi kena tunggu delivery yang makan masa. Kalau tahu macam ni, lebih baik tak perlu tunggu sale lagi.

Pengajarannya, mungkin saya tak patut kedekut sangat.   

1 Comments

  1. Hurm pernah terjadi kepada saya. Redha saja dengan apa yg berlaku.

    ReplyDelete