One shot #1

Aku menghempas pintu dorm sekuat hati. Kasut kulit aku dicampak ke dinding, meninggalkan kesan hitam. Sama hitam macam apa yang mula melingkar dalam hati aku. 

"Arghhh!" Aku menumbuk dinding. Tapi akibatnya tangan aku yang sakit, memarakkan lagi amarah bagai disimbah gasoline.

Aku berjalan ke hulu, ke hilir. Aku longgarkan tali leher tapi sia-sia sebab aku masih rasa lemas. Terperangkap. Apa yang aku rasakan ini? Apa maksud perasaan aku ini?

Aku pejam mata. Adegan yang aku nampak tadi diulang tayang tanpa paksa. Aku sedang mencari Naim di merata tempat bila batang hidung dia tak muncul-muncul waktu prep petang. Gusar, aku pun ambil keputusan untuk meronda kawasan sekolah. Setahu aku, Naim tak pernah ponteng. Rekod kehadiran dia sentiasa penuh. Senang cerita, dia bukan budak bermasalah.

Sedang aku berjalan di Dewan Makan, aku terdengar ilaian ketawa yang cukup familiar di telingaku. Sangat familiar sebab tawa itulah yang selamatkan aku 3 tahun lepas bila aku nak tamatkan nyawa aku. Tawa itulah yang aku sentiasa kejar untuk mengisi kekosongan di hati aku. Tanpa tawa tu, memori aku bawa aku ke stor di aras dua asrama. Walaupun hati aku kosong, tapi aku pelik, memori aku sentiasa penuh. 

Langkah aku terhenti dengan apa yang aku nampak. Pada awalnya aku nampak Naim dari tepi sedang menghisap rokok sambil tersengih. Sengihannya tersebar ke bibir aku sekali. Tapi bila aku nampak punca sengihan dia, senyuman aku mati macam ada suis yang baru ditutup. 

Tak mungkin... takkanlah Naim ada sesuatu dengan anak tauke kafeteria. Aku menggeleng perlahan. Tak mungkin. Aku sangka Naim sama macam aku. Rasa perasaan sama yang aku rasa. 2 tahun kita sama bilik, kenapa kau tiba-tiba tinggalkan aku?

Rasa dikhianati, aku terus berpatah balik menjauhi kafeteria. Aku bukanlah atlet tapi dengan hati yang pedih, adrenalin menyelusup ke dinding salur darahku, mengepam kaki aku untuk melincah laju. 

Apa yang aku rasa ni? Kenapa aku rasa macam ni? Tak mungkinlah Naim khianat aku. Tak mungkin. Selama ni aku yang ada di samping dia. Aku yang dengar keluhan dia. Aku yang sapukan ubat kat lebam dia. Aku yang nasihat dia. Takkan dia tak nampak apa yang aku cuba sampaikan selama ni? Aku ingatkan kita sama, Naim. Kenapa kau buat aku macam ni?

Aku membuka mata bila tiba-tiba pintu dikuak. Secara refleks, aku menoleh ke belakang. 

"Eh, Amir! Awal kau balik dorm harini?" Aku perhati kau berjalan ke katil sambil tersengih sendiri. Rantai yang bergantung di leher kau menarik perhatianku. Sekali lagi, aku rasa nak tumbuk dinding.

"Apesal kau tak datang prep tadi?" Aku cuba bertanya dengan kasual. Suaraku tertahan dari meninggi. 

Kau baring di katil sambil melipat lengan di belakang kepala. Aku menanti penipuan kau. " Oh, aku... aku sakit perut tadi. So aku duduk sick bay."

Aku mencemuh. "Sick bay kau cakap? Habis tu yang kat leher kau tu rantai apa tiba-tiba ada? Rantai nak hilangkan sakit perut kau ke?"

Kau bangun dari perbaringan. Dahi kau berkerut. "Eh kau ni dah kenapa? Aku cakap baik-baik kan? Kau tak puas hati dengan aku ke?"

Aku mengambil setapak mendekati kau. "Ya," aku angguk. "Ya aku memang tak puas hati dengan kau. Kau tak nampak ke siapa yang ada dengan kau selama ni? Ha?"

"Weh kau jangan mengarut doh! Kau ni dah kenapa?"

"AKU ni dah kenapa?" Jari telunjukku menuding ke dadaku. "Kau tu yang dah kenapa!" Jariku bertukar arah ke dada kau. "Apa yang kau buat dengan akak kafe tu eh?"

Kali ini kau bangun, memaksa aku untuk mendongak menentang mata. "Oh, so kau nampaklah aku dating tadi. Dah tu, kau jealous? Kau tak boleh tengok aku happy ke?" 

Aku terdiam. Aku memalingkan mata, tak sanggup untuk melihat refleksi aku pada mata kau. "Aku nak kau happy lebih dari happiness aku sendiri. Tapi..." 

"Tapi apa?" Suara kau terburu. "Cakaplah!"

"Tapi aku nak jadi punca happiness kau!" teriakku. Aku tahu, walau kuat mana aku jerit pun, belum tentu dapat mengetuk pintu hati kau. 

Hati aku remuk melihat reaksi kau yang mulai berubah daripada bengis kepada simpati. Bukan simpati kau yang aku nak, Naim.

Oleh sebab aku bukan pengemis emosi, aku berpaling dari kau dan melangkah pergi sebelum kau sempat menderma kata-kata manis. 


_________

A/N: Dah lama tulis one shot based on Projek High Council ni, tapi baru sekarang rasa nak share kat sini. Tolong jangan kecam ya, this is my blog, my safest place, and I can do anything I want with it. 

0 Comments