5 TIPS MENABUNG SEBAGAI SEORANG MAHASISWA

Sebagai seorang student IPTA di kawasan bandar yang boleh dikatakan kos sara hidup amat tinggi, saya pernah mendapat beberapa soalan daripada kawan-kawan yang berbunyi lebih kurang begini:

"Macam mana duit kau boleh banyak lagi?"

"Kau dah habis bayar yuran ke? Kenapa banyak duit?"

"Macam mana kau simpan duit?"

Untuk pengetahuan umum, saya bukanlah datang dari keluarga yang berpendapatan tinggi. Duit saku dapat daripada ayah pun tak tetap, kadang-kadang dua bulan sekali baru masuk. Tapi memandangkan saya dapat pinjaman dari JPA, jadi ayah tak risau sangat tentang duit saku. Saya pun segan nak mintak. Kalau ada rezeki tu, ada lah. Saya tahu banyak lagi perkara yang ayah perlu tanggung. 

Lebih-lebih lagi untuk student course Dentistry, banyak duit yang perlu kami pakai. Barang-barang klinik pun kena beli sendiri daripada bib pesakit, tisu, cermin mata pelindung pesakit, mask, glove, face shield dan banyak lagi. Tak campur lagi dengan barang-barang yang klinik kedekut nak bagi, jadi kami sanggup beli sendiri. Untuk course macam Pergigian, Seni dan Arkitek memang banyak gunakan duit.

Jadi, hari ni saya sekadar nak berkongsi beberapa tips yang saya praktikkan untuk berjimat-cermat memandangkan mungkin ada sesetengah daripada pembaca yang baru nak mulakan perjalanan sebagai mahasiswa di bandar besar. 

Terlebih dulu saya nak maklumkan, ni cuma tips saja ya, mungkin berkesan atau mungkin juga tidak. Ada hari saya rasa nak berbelanja lebih sebab baru habis exam, jadi saya pun takdelah rigid sangat dengan diri sendiri.


1. Simpan rekod perbelanjaan

Sumber: Google

Setiap kali beli barang, saya akan simpan resit untuk rujukan masa depan. Senang untuk saya catat dalam buku nota. Sediakan satu buku nota khas untuk perbelanjaan bulanan. Kalian pasti terfikir, sekarang zaman dah maju, guna apps kan lagi senang? Yang tu, terpulang pada citarasa masing-masing. Saya lebih suka guna buku nota, rasa macam sentimental sikit. Saya suka bila nampak ke mana duit saya hilang bulan tu. Sama ada saya terlebih belanja kat Shopee atau makanan atau pakaian.

Saya akan set monthly budget walaupun selalunya akan exceed huhu. Bila exceed tu, sekurang-kurangnya saya rasa bersalah nak berbelanja lebih. Saya perasan masalah saya ialah bila awal bulan, saya rasa takpelah kalau berbelanja lebih sebab baru masuk bulan kan. Tapi sebenarnya salah tanggapan tu. Sebab kalau ada kecemasan masa hujung bulan nanti, tak pasal-pasal saya dah over expend. Bila dah terlebih belanja, agak susah untuk compensate dengan perbelanjaan bulan seterusnya. 


2. Kurangkan makan di luar

Sumber: Google

Di luar dalam konteks ni bermaksud di kedai makan. Lebih-lebih lagi kat KL ni semua makanan mahal, tapi sedapnya takdelah sangat pun. Saya jarang makan di luar, paling jauh pun mungkin di sekitar Mid Valley. Saya lebih kerap membeli makanan di kafe kolej. Bukan sebab saya nak acah tak macam orang lain, tapi sebab saya tak ada kawan untuk ajak makan lol.

Ada hikmahnya jugak ya takde geng untuk kafe hopping ni, takdelah dompet tebal dengan resit je tapi duitnya tak ada. Tapi untuk sesetengah orang yang enjoy food hunting, teruskan je kalau tu yang buatkan anda gembira. Bak kata orang putih, you do you. Saya takde hak nak halang.


3.  Beli-belah barang terpakai

Sumber: Google

Yang ni rahsia terbesar yang saya nak kongsi. Kebanyakan blouse dan sweatshirt saya sebenarnya dibeli dari Carousell. Boleh tengok-tengok juga Carousell saya kalau sedang mencari baju kurung, tudung atau novel ya, terima kasih ;) 

Di Carousell, ada ramai pengguna yang menjual barang terpakai mereka. Jadi, macam mana nak tahu barang tu dalam keadaan baik atau tak? Kita kenalah tengok pada status barang tu sama ada 'like new' atau 'heavily used'. Tambahan lagi, saya akan personally contact seller untuk mintak gambar dan tanya condition baju tu. Daripada 10, berapa seller rate keadaan barang tu. Saya pernah beli sweatshirt di Carousell sebanyak 3 helai di bawah RM60.00. 

Tapi bila gunakan Carousell ni, kita kena bijak sebab ramai scammers berkeliaran. Ada sekali tu saya hampir tertipu nak beli novel Six Crimson Cranes. Bila saya mintak gambar lebih, saya pelik kenapa dia tak respond soalan saya, dia pergi jawab benda lain. Jadi, saya pun tak berminat untuk teruskan pembelian, Nasib baik jugak dia belum bagi nombor akaun bank. Tiba-tiba satu hari tu saya tengok akaun dia dah kena buang oleh pihak Carousell. Kalau tak, habis jugaklah RM40.00 melayang.


4. Sediakan tabung simpanan

Sumber: Google

Saya rasa ni ialah tips yang paling seronok dan boleh memotivasikan diri untuk terus menabung. Bila kita nampak jumlah duit dalam tabung tu dengan mata kepala sendiri, barulah kita rasa bersemangat. Contohnya, saya suka simpan not RM1.00 dan duit syiling. Setiap kali saya dapat RM1.00 atau duit syiling, saya takkan gunakan. Sebaliknya, saya akan masukkan dalam tabung. Nanti makin lama saya nampak duit saya semakin banyak. Saya akan set target untuk simpan sekurang-kurangnya RM100 setahun. Seeloknya, duit dalam tabung ni tak patut diusik tapi saya selalu guna duit RM1.00 untuk basuh baju kat kolej haha. 


5. Elak mengikut trend terkini

Sumber: Google 

Oleh sebab tinggal di KL, sudah semestinya saya dikelilingi oleh rakan-rakan yang mengikut trend terbaru. Sebagai contoh, beli model terbaru iPhone, iPad atau pakaian berjenama. Kalau mereka nak beli barang mahal takpelah sebab mereka mampu. Tapi untuk saya, saya kena bijak pelan perbelanjaan. Saya kena berfikir 2-3 minggu sebelum membuat pembelian yang mahal. Saya nak beli kasut Skechers pun fikir sebulan dua sebab kena guna duit sendiri. Saya tengok ramai kawan yang pakai kasut mahal, tapi mungkin tu mak ayah yang belikan jadi mereka takdelah rasa terbeban dengan duit poket sendiri. Sebab tu saya kena banyakkan tahan nafsu daripada memboros.


Jadi, ini adalah antara 5 tips yang saya boleh fikirkan. Mungkin ada tips yang saya buat tapi tak sedar. Kalau anda ada tips yang berkesan, boleh kongsikan juga! Saya rasa kalau nak berjimat ni, apa-apa pun perlu bergantung pada kekuatan diri untuk menahan nafsu. Ada sesetengah orang yang tak boleh ada duit banyak sebab mesti rasa nak buat pembelian besar. Tapi disebabkan saya dah terbiasa dengan hidup bersederhana, secara semula jadi saya memang kedekut haha. Kalau kita bergaul dalam kumpulan golongan kaya sekalipun, kita tak perlu terikut-ikut dengan cara hidup mereka. Eloklah kita ukur baju di badan sendiri. 

3 Comments